سوال دارید؟

09147071720

آدرس ما

اردبیل

ترخیص سیب زمینی از گمرک

دسته بندی محصولات

کرج

info@artapotato.com

09147071720

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

ترخیص سیب زمینی از گمرک
44
1402-05-30
بازرگانی آرتا

ترخیص سیب زمینی از گمرک به دلیل افزایش صادرات و واردات برای کشور ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است. سیب زمینی بعد از ذرت، برنج و گندم جز چهارمین محصول غذایی پرمصرف در سراسر جهان است و با نام Salanum tuberosum شناخته می‌شود. این محصول یک منبع خوب برای ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف مثل انواع ویتامین‌ها، پتاسیم، مس، فیبر، منگنز و. . . است. سیب زمینی حاوی ۸۰ درصد آب و ۲۰ درصد مواد مغذی دیگر مثل نشاسته است. این ماده غذایی به صورت آب پز، بخارپز، و تنوری مورد استفاده قرار می‌گیرد و جز مواد غذایی کم چرب است.

تعرفه گمرکی جهت ترخیص سیب زمینی

هر محصولی از خانواده سیب زمینی که در گمرک قرار می‌گیرد دارای یک کد برای ترخیص سیب زمینی از گمرک است. کد تعرفه گمرکی ترخیص بذر سیب زمینی (۰۷۰۱۱۰۰۰) است. اولویت کالایی این محصول ۲۱ و نوع محاسبه آن به صورت کیلویی است. تعرفه گمرکی ترخیص سایر سیب زمینی‌ها ۰۷۰۱۹۰۰۰، با اولویت کالایی ۲۱ و حقوق ورودی ۵ درصد است. تعرفه گمرکی جهت ترخیص سیب زمینی نپخته، پخته شده در آب یا بخار و یخ زده (۰۷۱۰۱۰۰۰) است و کد حقوق وردی آن ۵۵ درصد با اولویت کالایی ۴ است. کد تعرفه جهت ترخیص فکول یا همان نشاسته سیب زمینی برابر (۱۱۰۸۱۳۰۰) بوده، حقوق ورودی این محصول ۵۵ درصد و اولویت کالایی این محصول ۴ است.

واردات سیب زمینی

واردات سیب زمینی همزمان با فصل برداشت زمینی انجام می‌شود. علاوه بر سیب زمینی که از مزارع کشور ایران برداشت می‌شود، سالیانه حدود ۱۰۰ هزار تن سیب زمینی هم به کشور وارد می‌شود. عوامل مثل بدی آب و هوا، باران بی‌موقع، بی‌کیفیتی بذر سیب زمینی باعث می‌شود، سیب زمینی که در کشور تولید می‌شود محدود شود و مجبور به واردات بیشتر سیب زمینی شویم. هزینه واردات و ترخیص سیب زمینی از گمرک،  باعث بیشتر شدن هزینه تمام شده سیب زمینی برای مصرف کننده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: واردات سیب زمینی

تعرفه گمرکی جهت ترخیص سیب زمینی

قوانین لازم جهت واردات سیب زمینی

وارد کردن هر گونه بذر برای کاشت سبزیجات، میوه جات تازه و آماده نشده و صیفی جات با رعایت ماده ۱۱ قانون حفظ نبانات که در ۱۳۶۴ مصوب شده‌است باشد، قوانینی در ماده ۱۱ گفته شده شامل موارد زیر است:

طبق ماده ۱۱، وارد کردن هرگونه بذر، قلمه، پیاز، ریشه، پیوند، نهال، میوه، تخم نباتات و هر چیزی که مربوط به نباتات و قسمت‌های نباتی به کشور است، مستلزم تحصیل پروانه قبلی از وزارت کشاورزی است و به شخصی که بدون مجوز این اقلام مزبور را وارد کند، اخطار داده می‌شود که حداکثر در مدت سی روز اقلام وارد کرده را به خارج از کشور باز گرداند. این کار در حضور، آینده سازمان حفظ نباتات در گمرک معدوم و انجام خواهد شد.

وارد کردن و صادر کردن و ترخیص سیب زمینی از گمرک، بذر و نهال در مقیاس تجاری، نیاز به گرفتن گواهی، از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی نهال و بذر با رعایت کردن تمام مقررات قرنطینه است. صدور این مجوز، به رعایت ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی قانون حفظ نباتات که مصوب سال ۱۳۴۶ هست و ماده ۵ عهد نامه بین المللی حفظ نباتات که مصوب ۱۳۸۹ هست، نیاز دارد.

چالش‌های واردات سیب زمینی

هنوز از زمانی که رئیس جمهور سابق، سیب زمینی را به صورت رایگان بین مردم پخش می‌کرد چیزی نگذشته‌است. این مورد نشان دهنده این است که قیمت سیب زمینی در کشور ایران انقدر ارزان بوده، که رئیس جمهور برای تبلیغات، سراغ این کالا رفته‌بود. اما الان، سیب زمینی یک ماده غذایی مصرفی در هر خانه‌ای است، و تبدیل به یک مواد غذایی لوکس شده‌است. اما به گفته کشاورزان دولت به جای حل کردن مشکلات آن‌ها، وارد کردن سیب زمینی در حال زخمی‌کردن معیشت زندگی کشاورز است.

به گفته متخصصان این عرصه یکی از مشکلات اساسی در مبحث کشت سیب زمینی، پایین خریدن این محصول از کشاورز و به قیمت چند برابر فروختن به مصرف کننده است، در واقع قیمت سیب زمینی در بازار با قیمت کشاورز کاملا متفاوت است. ظرفیت تولید این محصول در کشور انقدر زیاد است که اگر این مشکلات حل شود اصلاً نیازی به وارد کردن سیب زمینی و ترخیص سیب زمینی از گمرک نداریم.

تأثیر واردات سیب زمینی بر بازار داخلی

وارد کردن سیب زمینی باعث مشکلات اقتصادی زیادی خواهد شد، از جمله این مشکلات ضربه زدن به کشاورز است. زمانی که سیب زمینی به کشور وارد می‌شود، به علت اینکه نیاز سیب زمینی بازار رفع شده‌است، سیب زمینی‌هایی که توسط کشاورزان کاشته شده‌است، به قیمت بسیار پایینی از آن‌ها خریداری می‌شود. زمانی که کشاورز دچار ضرر در کشت سیب زمینی شود، سال‌های بعد برای کشت این محصول اقدام نخواهد کرد و همین موضوع باعث افزایش واردات و ضربه خوردن به بازار داخلی می‌شود. بهترین راه برای رفع این مشکل، حمایت از کشاورزان است.

چالش‌های واردات سیب زمینی

مزایای واردات سیب زمینی برای صنایع مختلف

واردات سیب زمینی علاوه بر معایب زیادی که دارد، برای بعضی از صنایع مزایای بسیار زیادی دارد. یکی از این صنایع، صنایع حمل و نقل است. برای ترخیص سیب زمینی از گمرک و حمل آن به منطقه مورد نظر، باید از صنایع حمل و نقل کمک گرفت. یکی از مزایای دیگر واردات سیب زمینی، سودآوری برای اداره گمرک است. وارد شدن و خارج شدن محصولات به این اداره مستلزم هزینه هایی زیادی است. برای ترخیص سیب زمینی از گمرک باید وارد کننده هزینه‌های زیادی را پرداخت کند.

معایب آن

وارد کردن سیب زمینی باعث می‌شود که علاوه بر متضرر شدن کشاورز، افراد دیگری هم که در این زنجیره قرار گرفته‌اند دچار آسیب شوند. افرادی که دارای ماشین آلات کشاورزی مانند تراکتور هستند، با کاهش یافتن کشت و کار، دستگاه‌های این افراد بلا استفاده مانده و باعث ضرر به معیشت زندگیشان می‌شود. یا کسانی که در صنایع کودهای شیمیایی، خاک، بذر، نهال و. . . برای کشت سیب زمینی فعالیت دارند، کار کاسبیشان راکند و دچار ضرر مالی می شوند. به جز این افراد، وارد کردن سیب زمینی باعث آسیب به دولت و کشور خواهد شد و باعث می‌شود که ارز به راحتی از کشور خارج شود.

صادرات سیب زمینی

صادرات سیب زمینی بستگی به شرایط مختلفی مثل میزان کشت، آب و هوا، کیفیت محصولات، نرخ ارز در آن سال دارد. طبق مطالعات انجام شده، پیش بینی شده‌است که در سال ۱۴۰۲، ارزش صادرات سیب زمینی به ۱۱۲ میلیارد دلار برسد. به گفته کشاورزان، امسال برای کشت سیب زمینی سال بسیار مناسبی است و کشاورزان و محققان این عرصه، سال ۱۴۰۲ را برای کشت سیب زمینی سال مطلوبی پیش بینی کردند. از جمله اصلی‌‌ترین کشورهایی که سیب زمینی برای آن‌ها صادر می‌شود عراق، ترکیه، قزافستان، افغانستان، آذربایجان و. . . است. صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند، ارزآوری زیادی برای کشور داشته‌باشد و باعث بالا بردن تراز مالی کشور شود.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد صادرات سیب زمینی

صادرات سیب زمینی

نحوه صادرات سیب زمینی

سیب زمینی به دو صورت، سیب زمینی تازه و سیب زمینی نیمه آماده به کشورهای دیگر صادر می‌شود. به طور کلی، تجارت انواع سیب زمینی به صورت گروهی از محصولات خام و به صورت جدا از کشاورز خریداری می‌شود و سپس به صورت عالی بسته‌بندی شده و برای صادرات ارسال می‌شود. یکی از نکات مهمی که در تجارت و صادرات بین المللی این محصول وجود دارد چگونگی ترخیص سیب زمینی از گمرک است. یک سری قوانین گمرکی در کشورهای مبدا و مقصد وجود دارد که صادراتی است و باید حتما انجام شود. در هنگام صادرات سیب زمینی، برای اخذ مجوزهای صادراتی مثل گواهی بهداشت و سلامت محصولات باید اقدام شود.

سود حاصل از صادرات

شاید باور نکنید ولی می‌توانید با کاشت سیب زمینی میلیاردر شوید. شما یک زمین ۳۰ هکتاری داشته‌باشید و در آن سیب زمینی بکارید، حدوداً از هر هکتار زمین، ۵۰ تن سیب زمینی می‌توانید برداشت کنید. در واقع از هر هکتار زمین ۵۰ هزار کیلوگرم سیب زمین برداشت می‌شود. قیمت فروش عمده این محصول در سال ۹۷ از ۰. ۰۴ تا ۰. ۰۵ دلار بوده و در صورت صادرات این محصول ۰. ۱۰۲ تا ۰. ۱۸۳ دلار است.

اگر شما زمین ۳۰ هکتاری را سیب زمینی بکارید، ۱۵۰۰ تن سیب زمینی برداشت کرده و اگر کم‌ترین نرخ قیمت صادرات یعنی ۰. ۱۰۲ در نظر بگیریم، نزدیک به سه میلیارد دلار در یک سال، صادرات این محصول سودآوری خواهد داشت. البته در اینجا باید هزینه زیادی برای ترخیص سیب زمینی از گمرک بپردازید.

سوالات متداول

1- سیب زمینی دارای چه مواد معدنی است و چه تاثیری بر روی بدن دارد؟

سیب زمینی دارای مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم، ویتامین C و نیاسین است و وجود نشاسته محصول باعث می‌شود که از افرادی که دارای کمبود وزن هستند، با مصرف این محصول به وزن طبیعی خود برسند.

2- سیب زمینی با کیفیت دارای چه خصوصیاتی است؟

سفت بودن، بدون خط و زدگی، بوی طبیعی داشته‌باشد و جوانه‌ای روی آن وجود نداشته‌باشد.

3- ترخیص سیب زمینی از گمرک به چه صورتی انجام می‌شود؟

ترخیص سیب زمینی از گمرک به صورت سیب زمینی شیرین، طلایی، قهوه ای، خلالی، چیپسی، نیم پز و. . . است.

نحوه صادرات سیب زمینی

سخن پایانی

سیب زمینی یک ماده غذایی پرطرفدار در بین خانواده‌های ایران و جهان است. مصرف این محصول به صورت مختلفی انجام می‌شود. آب و هوای کشور ایران برای کاشت سیب‌زمینی بسیار مناسب است. مخصوصاً مناطقی که دارای آب و هوای سرد و کوهستانی هستند. با توجه به اینکه کشاورزان ایرانی، افراد سخت‌کوش و پرتلاش هستند، به راحتی می‌توانند این محصول را با بالا‌ترین کیفیت کاشته و محصولی با کیفیت را به کشورهای دیگر صادر کنند و باعث ارزآوری به کشور شوند. اولین اقدام برای این کار، کمک کردن مسئولان و دولت از کشاورزان است. ترخیص سیب زمینی از گمرک از مواردی است که در هنگام وارد کردن و خارج کردن سیب زمینی به سختی انجام می‌شود.

بازرگانی آرتا عرضه کننده انواع سیب زمینی های باکیفیت به بازار های داخلی و خارجی می باشد. جهت اطلاع بیشتر و مشاوره میتوانید از طریق راه ارتباطی زیر با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

شماره موبایل: ۰۹۱۴۷۰۷۱۷۲۰

پست الکترونیکی: Info@artapotato.com

آدرس وب سایت: artapotato.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *