سوال دارید؟

09147071720

آدرس ما

اردبیل

از کاشت سیب زمینی تا برداشت آن

دسته بندی محصولات

کرج

info@artapotato.com

09147071720

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

از کاشت سیب زمینی تا برداشت آن
94
1402-05-18
بازرگانی آرتا

از کاشت سیب زمینی تا برداشت آن، شرایط کاشت این محصول، مراحل کاشت، نحوه کاشت انواع سیب‌زمینی ‌ها و نکات مهم درمورد تمامی مراحل برداشت این محصول از جمله مهم‌ ترین مواردی هستند که در این مقاله درمورد آن صحبت خواهیم کرد. همان‌طور که می ‌دانید سیب ‌زمینی یکی از انواع پرفروش ‌ترین محصولات کشاورزی است که در انواع مختلف در بازار عرضه می ‌گردد تا بتوان از آن برای پخت انواع غذاهای مختلف ایرانی بسیار خوش ‌مزه استفاده کرد.

شرایط کاشت سیب زمینی

شرایط کاشت سیب ‌زمینی از مهم ‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد. فراموش نکنید مزارعی که از آن ‌ها برای کاشت سیب ‌زمینی استفاده می‌ کنید باید دارای میزان شیب کم الی متوسط باشد. همچنین برای کشت این محصول نیاز به خاک ‌های عمیق زهکشی شده دارید تا بتواند مقدار زیادی از آب را در خود نگه ‌داری کند. خاک مناسب برای کشت این محصول باید دارای میزان بالایی از تخلخل باشد.

همچنین دارای زهکشی خوب برای نگه ‌داری آب، دارای تهویه مناسب و مقداری اسیدی باشد. بافت خاک مناسب برای کشت سیب ‌زمینی باید از انواع بافت شنی لومی باشد. بهتر است قبل ‌از کاشت این محصول تمامی شرایط اکولوژیک محیطی آن را مد نظر قرار دهید.

مراحل کاشت سیب زمینی

مراحل کاشت سیب ‌زمینی و آشنایی با آن می ‌تواند به شما در تولید سیب زمینی های باکیفیت کمک کند توجه داشته باشید که سیب ‌زمینی نیز مانند تمامی محصولات دیگر دارای سطح درجه‌ بندی مختلف است. بی ‌شک سیب ‌زمینی ‌های درجه یک از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و از لحاظ طعم نیز بسیار فوق‌العاده هستند. برای کاشت این محصول سیب ‌زمینی ‌ها را باید به فاصله ۳۸ سانتی ‌متر از یکدیگر بکارید.

توجه داشته باشید که هر یک از ردیف ‌های کاشت سیب‌زمینی باید ۷۵ سانتی ‌متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. غده ‌های جوانه‌ زده ‌ی سیب‌ زمینی را با دقت کامل برداشته و آن‌ ها را به آرامی داخل شیارهای ایجاد شده بگذارید تا جایی‌ که جوانه‌ های سیب ‌زمینی به سمت بیرون باشند. توجه داشته باشید که به ‌هیچ ‌عنوان جوانه ‌های سیب ‌زمینی نباید بشکنند. پس ‌از آن، سیب ‌زمینی ‌ها را به ‌طور کامل با خاک بپوشانید.

جالب است بدانید که کاشت سیب‌ زمینی باعث از بین رفتن علف‌ های هرز درون باغچه نیز می‌ شود. توجه به نحوه و زمان برداشت سیب زمینی نیز اهمیت زیادی دارد که در بخش ‌های بعد به آن اشاره خواهیم کرد. فراموش نکنید که سیب ‌زمینی برای رشد نیاز به نور مستقیم و خاک غنی دارد.

شرایط کاشت سیب زمینی

نحوه کشت سیب زمینی

نحوه کشت سیب ‌زمینی بدین صورت است که ابتدا باید زمین را برای کاشت این نوع محصول شخم بزنید تا به ‌طور کامل آماده شود. برای این ‌که غده‌ های سیب ‌زمینی جوانه بزنند، باید آن ‌ها را ۲ الی ۴ هفته در فضای آزاد قرار دهید. سپس شیارهایی را در خاک ایجاد کرده و غده‌ های آماده به کشت سیب ‌زمینی را در آن قرار دهید. همان ‌طور ‌که گفته شد رعایت فاصله کشت سیب ‌زمینی اهمیت بسیار زیادی دارد.

پس ‌از آن‌که بوته سیب ‌زمینی در حدود ۱۵ سانتی ‌متر رشد کرد، مرحله خاک دهی پای بوته انجام می ‌شود. این عمل باعث می ‌شود رشد غده و ریشه افزایش یافته و علف‌ های هرز آن نیز کم ‌تر شوند. از سوی دیگر این گیاه در برابر هرگونه گرما مقاوم بوده و در نتیجه عملکرد آن افزایش پیدا می ‌کند.

نکات مهم جهت کاشت آن

نکات مهم جهت کاشت آن از جمله مهم‌ ترین مواردی هستند که به شما در تولید بهترین و باکیفیت ‌ترین نوع سیب ‌زمینی کمک می‌ کنند. توجه داشته باشید که به ‌هیچ‌ عنوان سیب ‌زمینی را در مکان‌ های سرد نکارید چرا که در این‌ صورت برگ ‌های آن نمی‌ توانند به‌ خوبی رشد کنند. این محصول برای رشد نیاز به نور مستقیم خورشید دارد.

اگر به‌ دنبال کاشت این محصول در گلدان هستید، باید گلدان مورد نظر شما حداقل دارای ۴۰ سانتی‌ متر عمق باشد و زهکشی فوق‌العاده ‌ای داشته باشد تا بتواند به‌ خوبی آب را در خود نگه ‌دارد. آبیاری اصولی سیب‌زمینی را فراموش نکنید.

نحوه برداشت سیب‌ زمینی

نحوه برداشت سیب ‌زمینی بدین صورت است که ابتدا باید برگ ‌ها و ساقه ‌های آن به ‌طور کامل زرد و خشک شوند. در این حالت میتوان گفت تقریباً ۹۰ درصد غده ‌ها در حالت رسیده هستند. در حقیقت پژمرده و خشک شدن شاخه ‌ها و برگ‌ های سیب ‌زمینی نشان می ‌دهد که می‌ توانید سیب ‌زمینی‌ ها را برداشت کنید.

شما می ‌توانید سیب ‌زمینی ‌ها را چند هفته دیرتر از خاک خارج کنید تا در این صورت بهتر تقویت شده و به سیب ‌زمینی ‌های سفت تبدیل شوند. توجه داشته باشید که کاشت سیب ‌زمینی و برداشت آن بسیار ساده است. به‌ همین دلیل بسیاری از افراد به کاشت آن روی آورده ‌اند. فراموش نکنید کاشت و برداشت سیب ‌زمینی با توجه به انواع آن متفاوت می ‌باشد.

نحوه برداشت سیب‌ زمینی

مراحل برداشت سیب زمینی

مراحل برداشت سیب ‌زمینی بسیار آسان است. همان‌طور که گفته شد زمان مناسب برای برداشت سیب ‌زمینی اهمیت زیادی دارد. این محصول زمانی باید برداشت شود که برگ ‌ها و ساقه‌ های آن خشک ‌شده باشند. توجه کنید که به‌ هیچ ‌عنوان در برداشت سیب ‌زمینی عجله نکنید. چراکه در این‌ صورت ممکن است سیب ‌زمینی ‌های کاشته شده نارس بوده و کیفیت لازم را نداشته باشند.

معمولاً سیب ‌زمینی ‌ها از تیرماه الی شهریور ماه به رشد مناسب خود رسیده و آماده برداشت هستند. برای ضخیم ‌تر شدن پوست آن بهتر است ۲ هفته قبل ‌از برداشت آن، جوانه‌ های سیب ‌زمینی را ببرید. دراین‌صورت در هنگام برداشت هیچ آسیبی به سیب ‌زمینی وارد نمی‌ شود. علاوه ‌بر این، انبار کردن و ذخیره کردن آن نیز آسان ‌تر خواهد شد.

نکات مهم جهت برداشت این محصول

نکات مهم جهت برداشت این محصول از مهم ‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. یکی از فاکتورهای مهم در هنگام برداشت آن تعیین زمان مناسب برداشت این محصول است. چرا که باعث افزایش ماندگاری و کیفیت آن می ‌گردد. اگر این محصول را در زمان مناسب آن برداشت نکنید، متحمل ضررهای اقتصادی بالایی خواهید شد.

توجه به کوتاه کردن شاخه‌ ها قبل ‌از برداشت سیب ‌زمینی، جلوگیری از برداشت غده نارس و آبیاری منظم آن از جمله عملیات ‌هایی هستند که باید به‌ طور کامل انجام شوند. توجه به عوامل محیطی در زمان برداشت سیب ‌زمینی برای جلوگیری از کاهش کیفیت محصول تأثیر بسزایی دارد.

نحوه نگهداری از سیب زمینی های برداشت شده

نحوه نگهداری از سیب ‌زمینی‌ های برداشت شده اهمیت بسیار زیادی در افزایش کیفیت محصول دارد. بی‌ شک همان‌طور ‌که می ‌دانید اگر سیب ‌زمینی را در جای نامناسب آن قرار دهید، باعث از بین رفتن کیفیت فوق ‌العاده آن شده و درنتیجه سیب ‌زمینی به حالت زرد درمی آید که در این ‌صورت هیچ‌ گونه خواصی نخواهد داشت. سیب‌ زمینی را بهتر است در جعبه‌ های چوبی و در یک مکان تاریک قرار دهید. دراین‌صورت می‌ توانید عمر ذخیره کردن آن را افزایش دهید.

نحوه نگهداری از سیب زمینی های برداشت شده

سؤالات متداول

۱.دلیل به وجود آمدن ساق سیاه سیب‌زمینی چیست؟

عامل به وجود آمدن چنین مشکلی باکتری به نام Pectobacterium atrosepticum است که سبب سیاه شدن ساقه سپس زرد و قهوه‌ای شدن و از بین رفتن سیب زمینی می‌شود‌.

۲. مهمترین بیماری‌هایی که ممکن است کاشت سیب‌زمینی را درگیر کند چیست؟

شته، سوسک کرم های مفتولی قرمز، لک و خال زدگی، آتشک، ساق سیاه بیماری هایی هستند که ممکن است در هنگام کاشت با آن مواجه شوید.

۳. موقع برداشت این محصول چه زمانی است؟

هنگام و زمان مناسب این محصول زمانی است که ساقه و برگ زرد شود.

سخن پایانی

سیب ‌زمینی یکی از پرمصرف‌ترین انواع محصولات کشاورزی در کشور ایران شناخته می ‌شود که در انواع مختلف تولید می‌ گردد. توجه به نکات مهم کاشت و برداشت این محصول و همچنین نحوه نگه‌داری آن در افزایش کیفیت سیب‌ زمینی اهمیت بسیار زیادی دارند. بهتر است این محصول را پس ‌از برداشت در یک مکان سرد و تاریک قرار دهید تا به ‌هیچ‌ عنوان دچار آفت زدگی نشده و غده ‌های اضافی بر روی آن ایجاد نشوند.

دراین‌صورت سیب‌زمینی کیفیت خود را از دست خواهد داد. در این مقاله سعی کردیم شما را با تمامی مراحل کاشت و برداشت سیب ‌زمینی و همچنین شرایط مناسب برای کاشت آن آشنا سازیم تا بتوانید سیب ‌زمینی ‌های باکیفیتی تولید نموده و آن‌ ها را به بازار عرضه کنید.

بازرگانی آرتا عرضه کننده انواع سیب زمینی های باکیفیت از جمله سیب زمینی جلی به بازار های داخلی و خارجی می باشد. جهت اطلاع بیشتر و مشاوره میتوانید از طریق راه ارتباطی زیر با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

شماره موبایل: ۰۹۱۴۷۰۷۱۷۲۰

پست الکترونیکی: Info@artapotato.com

آدرس وب سایت: artapotato.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *