سوال دارید؟

09147071720

آدرس ما

اردبیل

ارقام سیب زمینی در ایران

دسته بندی محصولات

کرج

info@artapotato.com

09147071720

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

ارقام سیب زمینی در ایران
53
1402-04-06
بازرگانی آرتا

ارقام سیب زمینی در ایران زیاد میباشند. سیب زمینی یکی از محصولات اصلی و پرطرفدار در صنعت غذایی، دارویی، بهداشتی می‌باشد. متوسط تولید این سبزیجات در کشور تقریباً 6 میلیون تن از 150 هزار هکتار مزارع زیر کشت این محصول می ­باشد. گیاه این نوع محصول براساس طول دوره رشدی خود به دسته­ های خیلی زودرس (۷۵ روز)، زودرس (۸۴ روز)، نیمه زودرس (۹۳روز)، نسبتاً دیررس (۱۰۷ روز)، دیررس (۱۱۶ روز) و خیلی دیررس (۱۳۵ روز) تقسیم بندی می­ شود. اکثراً نوع های دیررس نسبت به نوع زودرس از عملکرد بیشتری برخوردار می‌باشند. ارقام سیب زمینی طبق نوع خاک، وضعیت آب و هوایی، هدف از تولید، حساسیت به بیماری، دسترسی به آب، در مزرعه کشت می­‌گردند.

ارقام مهم سیب زمینی در ایران

هر کدام از ارقام سیب زمینی اطلاعات مختلفی دارد. این محصولات به دو روش کشت های بهاره و پاییزه، وجود دارند. بیشترین حجم تولید سیب زمینی در استان های اصفهان، اردبیل، زنجان، همدان و خراسان انجام می­ شود. اکثر ارقام سیب زمینی موجود در کشور وارداتی است. در چند سال اخیر، گونه های جدیدی همانند با اقلیم کشور به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: انواع سیب زمینی

رقم ساوالان

رقم ساوالان اولین نوع ملی سیب زمینی در کشور به حساب می­‌آید. این گونه توسط سازمان تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر استان اردبیل پس از حدود ۸سال آزمایش و تحلیل، به نتیجه رسید. طول دوره رشد گونه ساوالان ۱۲۷ روزه است. این رقم سیب زمینی درصد قند پایینی دارد. همچنین رنگ گوشت و پوست آن زرد است. از نکات مهم این گونه، مقاومت زیاد نسبت به بیماری های میکروبی و عملکرد بالای ۵۵ تن در هر هکتار می‌باشد. این محصول جزئی ارقام بهاره است و به علت غده دهی زیاد، خاک­دهی بوته در چند مراحل صورت می‌گیرد. این محصول نیز یکی از ارقام سیب زمینی در ایران به شمار می‌آید.

رقم ساوالان

رقم رونا

این محصول دارای ظاهر درونی زرد، رنگ پوست کرمی شبیه به صورتی، ظاهر غده بیضی مایل به گرد است. این گونه نیز جزو ارقام اصلاح شده در ایران می ­باشد. سیب زمینی رونا طعم دلپذیری داشته و ماده خشک آن از ۲۳درصد بالاتر است. دوره رشد این گیاه ۱۰۰ روز بوده و جزو گونه های نسبتاً دیررس است. این سبزیجات عملکرد نسبتا بیشتری نسبت به گونه های وارداتی دارد. همچنین رقم رونا نسبت به بیماری های رایزوکتونیا و اسکب باکتریایی نسبتاً استقامت دارد. ولی نسبت به ویروس pvs مقاومت بیشتری دارد. بهترین زمان برای کشت این محصول ابتدای اردیبهشت تا آخرای ماه خرداد است.

رقم آنوشا

آنوشا یکی دیگر از ارقام سیب زمینی در ایران است. این گونه بافت پودری و ماده خشک زیادی دارد. گوشت سیب زمینی آنوشا زرد پررنگ بوده و بعد از سرخ کردن یا چیپسی شدن، رنگ آن تغییر نمی‌کند. این گونه دیررس است و دوره خواب زیادی دارد. ظاهر غده به صورت دایره شبیه به بیضی می‌باشد. سیب زمینی آنوشا در صنایع چیپس سازی کاربرد دارد. این محصول نسبت به بیماری های ویروسی و میکروبی مقاوم و نسبت به سایر بیماری ها حساس می­ باشد. نسبت به سایر انواع وارداتی از جمله آگریا، از عملکرد بالاتری برخوردار است.

رقم آتوسا

این محصول با عملکرد ۳۳ تن محصول، جزو ارقام سیب زمینی ایران به حساب می­ رود. دوره رشد این گونه ۱۱۲ روزه است. این گونه داری رنگ درونی زرد پرنگ و پوستی زرد کم رنگ دارد. سیب زمینی آتوسا را می­ توان در فصل بهار بعد از خطر سرمای فصل زمستان تولید کرد. این گونه در برابر بیماری ویروسی pvyمقاوم و در مورد بیماری هایی مانند لکه برگی آلترنیایی، شانکر و شوره سیاه نیمه مقاوم است. از این سیب زمینی به صورت تازه خوری و فرآوری مصرف گردد.

رقم آتوسا

رقم آگریا

سیب زمینی آگریا یک گونه نیمه دیررس است. گل های این سیب زمینی سفید است. این محصول نسبت به سایر سیب زمینی ها، برگ های بزرگتری دارد. سیب زمینی آگریا ساقه های حالت نیمه ایستاده داشته و اندازه بوته کوچک است. رنگ قسمت درونی آن کاملا زرد می‌باشد. به علت علاقه مردم کشور به رنگ زرد در سیب زمینی، طرفداران فراوانی دارد. گونه اگریا پوستی لطیف داشته است. این محصول نیز یکی از ارقام سیب زمینی در ایران شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: ویژگی های سیب‌ زمینی آگریا

رقم آلمرا

سیب زمینی آلمرا جزو گونه های نیمه زودرس بوده و نسبت سایر ارقام سیب زمینی زودتر برداشت می ­شود. این محصول یکی از گزینه های مطلوب برای کشت می­ باشد. سیب زمینی آلمرا دارای شاخ و برگ فراوانی می‌باشد. همچنین ارتفاع نسبتا زیادی نیز دارد. این نوع سیب زمینی پوست زردی داشته است. اما گوشت آن زرد کمرنگ می ­باشد. از ویژگی های خوب این گونه مقاوم بودن در برابر بیماری های متفاوت می ­باشد. حجم غده ها در این سیب زمینی تقریباً بزرگ‌است. به علت تعداد غده‌ های بسیار، عملکرد فراوانی دارد. این گونه برای صنایع چیپس سازی و تازه خوری، بسیار مطلوب است.

رقم سانته

سیب زمینی های سانته بیضی شکل و بزرگ با پوست و گوشت زرد روشن هستند. این نوع سیب زمینی های مومی هستند. اندازه این سیب زمینی ها بسته به شرایط رشد، به طور گسترده ای از کوچک تا بزرگ متغیر است و عموماً دارای شکلی کوتاه، بیضی تا مستطیلی و یکنواخت می‌باشد. سیب زمینی سانته یک تنوع جهانی در نظر گرفته می شود. این محصول کیفیت بافت سیب زمینی های آردی و نشاسته ای را در بر می گیرد.

غده ها تقریباً 80 تا 90 روز پس از کاشت آماده برداشت هستند. این سیب زمینی به دلیل طعم ملایم، خاکی و بافت متعادل، آردی و نشاسته ای خود بسیار مورد علاقه است. سیب زمینی سانته همچنین در باغچه های خانگی به ویژه در روسیه کاشته می شود که به دلیل رشد آسان و طبیعت مقاوم آن ارزش زیادی دارد.

رقم سانته

دیگر ارقام سیب زمینی

این نوع سیب زمینی همانطور که از نامش پیداست پوست قهوه ای و رنگ داخل آن سفید است. شکل این نوع سیب زمینی شکلی کشیده و همچنین سطح آن ناصاف و ناهموار می‌باشد. میزان نشاسته این سیب زمینی زیاد است. همچنین نسبت به انواع دیگر آب کمتری دارد. اگر بخواهیم بهترین نوع سیب زمینی را برای سرخ کردن و همچنین پخت و پز انتخاب کنیم، سیب زمینی قهوه ای است.

سوالات متداول

1- ارقام سیب زمینی در ایران بر اساس ماده تشکیل دهنده کدامند؟

در زمان انتخاب ارقام سیب زمینی، به یاد داشته باشید که براساس محتوای نشاسته، آنها را تقسیم بندی آزاد می کنند. سه گروه اصلی نشاسته ای، مومی و متوسط یا همه منظوره می‌باشند.

2- دو نوع اساسی سیب زمینی کدامند؟

این محصولات را می توان به دو گروه اساسی طبقه بندی کرد: مومی و آردی

3- بهترین نوع سیب زمینی برای سرخ کردن چیست؟

برای بهترین نتیجه، محصول را با توجه به نحوه استفاده از آن انتخاب نمایید. سیب زمینی قهوه‌ای دارای محتوای نشاسته بالایی می باشد که آن را برای سرخ کردن یا پخت، خاص می کند.

سخن پایانی

ارقام سیب زمینی ایران گیاهی یک ساله می‌باشد. زادگاه اولیه آن در آمریکای جنوبی بوده و اولین بار توسط میرزا ملکم خان به ایران آورده شده است. این محصول در ابتدا به آن آلو ملکم گفته می‌شد. همچنین اکنون نیز در برخی از شهرهای ایران به سیب زمینی آلو  شناخته می شود.

بازرگانی آرتا عرضه کننده انواع سیب زمینی های باکیفیت به بازار های داخلی و خارجی می باشد. جهت اطلاع بیشتر و مشاوره میتوانید از طریق راه ارتباطی زیر با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

شماره موبایل: ۰۹۱۴۷۰۷۱۷۲۰

پست الکترونیکی: Info@artapotato.com

آدرس وب سایت: artapotato.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *