سوال دارید؟

09147071720

آدرس ما

اردبیل

همه چیز درباره سیب زمینی

دسته بندی محصولات

کرج

info@artapotato.com

09147071720

شنبه تا چهار شنبه 8 تا 16

همه چیز درباره سیب زمینی
59
1402-04-03
بازرگانی آرتا

همه چیز درباره سیب زمینی با معرفی کامل آن مشخص می‌شود. سیب زمینی‌ها از نظر رنگ در انواع متنوعی تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها ویژگی خاصی دارند. سیب زمینی از جمله صیفی‌جات پرکاربرد می‌باشد که تولید آن بیشینه‌ی تاریخی دارد. این محصول اولین بار حدود ۸۰۰۰ سال پیش در آمریکای جنوبی کشت شده است. تولید سیب زمینی در ایران ابتدا در زمان فتحعلی شاه و در روستای پشند البرز انجام گرفت. امروزه در بیشتر مناطق کشور کشت آن انجام می‌گیرد.

سیب زمینی‌ها در روش‌های متنوع بعنوان خوراکی مغذی مصرف می‌شوند و کاربرد بالایی در پاک کردن آلودگی‌های اشیاء دارند. این محصول بعلت داشتن ارزش غذایی بالا خواص زیادی در سلامتی افراد دارد. در این مقاله به معرفی سیب زمینی خواهیم پرداخت.

معرفی سیب زمینی

سیب زمینی یکی از معروف‌ترین صیفی‌جات است که در آشپزی بسیار پرمصرف می‌باشد. این محصول به شکل‌های متنوع مصرف می‌شود. سیب زمینی بصورت سرخ شده، آب پز، پوره و پخته شده در غذا بکار می‌رود. این محصول را نمی‌توان بصورت خام بکار برد. چون دارای نشاسته‌‌ی زیادی می‌باشد و هضم آن برای انسان میسر نیست. سیب زمینی پخته شده بسیار خوش هضم و خوشمزه می‌باشد. گیاه این محصول دارای برگ‌های بریده و مرکب است و روی پشته‌ها‌ی خاک رشد بهتری دارد. بخش خوراکی سیب زمینی در زیر زمین رشد می‌کند. این گیاه برای رشد به نور، آب و تغذیه نیاز دارد و  باید به آن خوب رسیدگی شود.

درجه حرارت، مواد مغذی خاک و رطوبت در موقع حجیم شدن غده‌ی سیب زمینی بسیار کمک کننده هستند. در خاک‌های غنی سیب زمینی‌ها در کیفیت‌های بالایی برداشت می‌شوند. این نوع محصول‌ها پوست و مغز بسیار سالمی دارند و بدون لکه‌های سبز و سایر آفت‌ها می‌باشند. سیب زمینی ممکن است دچار آفت‌های زیادی شود. در مرحله‌ی رشد، شته، بید سیب زمینی و سفیدک در این گیاه شایع می‌باشند. در صورت کنترل نکردن باعث کاهش کیفیت محصول می‌شوند. لکه‌های سبز روی سیب زمینی ناشی از سمومی مانند سولانین می‌باشد. مصرف محصول دارای لکه در افراد حالت تهوع و سوزش گلو بوجود می‌آورد.معرفی سیب زمینی

انواع سیب زمینی

سیب زمینی‌ها در انواع متنوعی تولید می‌شوند و هر  کدام از طعم، رنگ و ویژگی خاصی برخوردار می‌باشند. برخی از آن‌ها نشاسته‌‌ی بیشتری دارند و شیرین‌تر هستند. این محصول در آشپزی مردم دنیا و ایرانی‌ها کاربرد بالایی دارد و بیشتر تولید می‌شود. سیب زمینی‌ها از نظر رنگ در انواع قهوه‌ای، زرد و قرمز تقسیم بندی می‌شوند.

سیب زمینی پوست قهوه‌ای

سیب زمینی قهوه‌ای از نظر ظاهری گرد و بیضی شکل می‌باشد. رنگ پوست این محصول قهوه‌ای و مغز آن سفید مایل به کرم می‌باشد. پوست این سیب زمینی حالت زبر و نامتقارنی دارد. بافت آن بسیار سبک و نرم می‌باشد. این محصول دارای نشاسته‌‌ی بالایی است و باید در شرایط مناسبی نگهداری شود. دمای ۴ درجه‌ی سانتی گراد برای نگهداری کوتاه مدت آن مناسب می‌باشد. این محصول بسیار شناخته شده و پرمصرف است. سیب زمینی‌ها‌ی قهوه‌ای در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. آن‌ها هنگام پرورش آب کمتری مصرف می‌کنند. این سیب زمینی بصورت کبابی و آب پز بیشتر مصرف می‌شود.

سیب زمینی طلایی یا زرد

سیب زمینی طلایی همان طور که از نام آن مشخص است دارای پوست طلایی می‌باشد. مغز آن زرد است و نشاسته‌‌ی بالایی دارد. طعم این سیب زمینی شیرین تا ملایم می‌باشد. این محصول بافت خامه‌ای دارد و پوست آن ترد است. سیب زمینی طلایی در اندازه‌ی متنوعی تولید می‌شود. نوع باکیفیت آن بدون آفت بوده و سالم و بدون لکه‌ی خاصی می‌باشد. این سیب زمینی‌ها برای سرخ کردن مناسب هستند و پس از پخت طعم عالی بخود می‌گیرند. همچنین مصرف آن‌ها بصورت کبابی و پوره بسیار رایج می‌باشد.

سیب زمینی پوست قهوه‌ای

سیب زمینی قرمز

سیب زمینی قرمز از ویژگی‌های خاصی برخوردار می‌باشد. این محصول هنگام برش خرد نمی‌شود چون بافت آن سفت مانند است. این سیب زمینی دارای پوست قرمز و مغز سفید مایل به کرم می‌باشد. پوست آن صاف و نازک است. این محصول بافت خامه‌ای و مومی دارد و طعم آن شیرین می‌باشد. مقدار نشاسته‌‌ی سیب زمینی قرمز زیاد است به این علت در صورت نگهداری در شرایط نامناسب زودتر خراب می‌شود. این محصول چون پروتئین بالایی دارد جایگزین مناسبی بجای گوشت می‌باشد. سیب زمینی قرمز سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین‌ها می‌باشد. مصرف آن در خنثی کردن مواد مضر تأثیر بالایی دارد. این محصول بصورت کبابی، در خورشت‌ها و سالاد‌ها بکار می‌رود.

خواص سیب زمینی

سیب زمینی دارای مواد مغذی بسیار بالایی می‌باشد به این علت مصرف آن خواص زیادی برای سلامتی افراد مختلف دارد. سیب زمینی در درمان کم خونی و تصفیه‌ی سیستم گردش خون انسان مؤثر است. این محصول دارای پتاسیم بالایی می‌باشد که در کاهش فشار خون نقش مهمی دارد. همچنین این عنصر در بهبود کیفیت خواب به افراد کمک می‌کند. سیب زمینی افراد را تا مدت زیادی سیر نگه‌می‌دارد و از مصرف زیاد مواد غذایی جلوگیری می‌کند. بنابراین در کاهش وزن مؤثر است. این محصول با داشتن آنتی اکسیدان‌های قوی خاصیت ضد سرطانی در بدن افراد بوجود می‌آورد. برای بهره بردن از این خاصیت سیب زمینی نباید آن را بصورت سرخ کرده مصرف کنید.

سیب زمینی کلسترول خون را کاهش می‌دهد و از گرفتگی رگ‌های قلب جلوگیری می‌کند. مصرف آن در افزایش سلامتی قلب بسیار مؤثر است. سیب زمینی در درمان سنگ کلیه و جلوگیری از بروز آن تأثیر بالایی دارد. این محصول دارای فیبر بالایی می‌باشد که بواسطه‌ی آن سبب تقویت سیستم گوارش انسان می‌شود. سیب زمینی در تقویت قدرت حافظه و افزایش تمرکز مغز مؤثر می‌باشد. مصرف آن ریشه‌‌ی مو‌ها را تقویت کرده و از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کند. این محصول سبب تقویت سیستم ایمنی افراد مختلف می‌شود.

ارزش غذایی سیب زمینی

سیب زمینی یکی از پرطرفدارترین صیفی‌جات است که دارای ارزش غذایی بالایی می‌باشد. این محصول حاوی پروتئین و انرژی بالایی است و فاقد کلسترول می‌باشد. همچنین در ۱۰۰ گرم آن تنها حدود ۱/۰ چربی وجود دارد. سیب زمینی دارای ویتامین‌های A, B, C و E می‌باشد. این محصول‌ها سرشار از نشاسته و کربوهیدارت هستند. سیب زمینی‌ها حاوی کلسیم، منیزیم، فسفر، روی، مس، منگنز و زینک بالایی می‌باشند. در هر ۱۰۰ گرم آن‌ها ۹ میلی گرم کلسیم و ۲۶ میلی گرم فسفر وجود دارد. ویتامین‌های گروه B در این محصول‌ها شامل نیاسین، ریبوفلاوین، کولین و… می‌باشند.

سیب زمینی‌ها دارای آهن و فیبر بالایی هستند. این محصول‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌های فلانوئید‌ها و بتاکاروتن‌‌ها می‌باشند. همچنین سیب زمینی مقداری آب دارد. ویتامین ث و آنتی اکسیدان نوع خام  این محصول بالاتر از پخته شده‌‌ی آن می‌باشد. همچنین ارزش غذایی سیب زمینی پخته، سرخ شده و دارای نمک متفاوت است.

خواص سیب زمینی

کاربرد‌های سیب زمینی

سیب زمینی علاوه بر استفاده در آشپزی  کاربرد‌های زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • پاک کردن شیشه عینک: برای زدودن آلودگی‌های شیشه عینک، سیب زمینی بدون پوست و تمیز را از وسط نصف کرده و روی آن بمالید. سپس با پارچه‌‌ی نرم عینک را پاک کنید.
  • رفع تیرگی‌های نقره: آب سیب زمینی آب پز را پس از پخت ذخیره کرده و انگشتر یا وسیله‌های دیگر از جنس نقره را داخل آن قرار دهید. در این حالت تیرگی آن‌ها رفع می‌شود.
  • تمیز کردن کفش‌های چرمی: سیب زمینی خام و برش خورده را روی کفش‌های چرمی خود بمالید و سپس آن‌ها را با دستمال پاک کنید. کفش‌ها با انجام این عمل براق می‌شوند.
  • درمان سردرد: سیب زمینی خام و برش خورده را برای رفع سردرد روی شقیقه یا پیشانی خود حدود ۱۵ دقیقه قرار دهید. سپس با آب آن را شستشو دهید.
  • رفع تیرگی پوست: سیب زمینی بدون پوست را بطور روزانه و مداوم برای رفع تیرگی پوست روی آن بمالید. پس از چند روز تیرگی آن رفع شده و یا کاهش می‌یابد.

نحوه استفاده از سیب زمینی

سیب زمینی را به شکل‌های مختلف می‌توان استفاده کرد. امروزه چیپس و سرخ کرده‌ی آن توسط افراد بیشتر مصرف می‌شود. این نوع محصول‌ها توسط شرکت‌ها تولید و بسته بندی می‌شوند. در منزل نیز آن‌ها را می‌توان آماده کرد. سیب زمینی بصورت پوره نیز بیشتر استفاده می‌شود. پوره یا پرک در تهیه‌ی کوکو و سالاد اولویه بکار می‌رود. نوع آب پز سیب زمینی همراه با تخم مرغ بسیار رایج می‌باشد و بهتر است موقع صبحانه مصرف شود. همچنین این محصول در غذاهایی مانند سوپ، خورشت و آبگوشت استفاده می‌شود. سیب زمینی کباب شده همراه با نمک بیشتر بکار می‌رود.

سؤالات متداول

1- چرا نباید سیب زمینی را بصورت سرخ شده مصرف کنیم؟

سیب زمینی سرخ شده بسیار خوش طعم‌تر از نوع آب پز و انواع دیگر آن می‌باشد. این نوع محصول هنگام سرخ کردن در اثر حرارت ماده‌‌ی شیمیایی و مضر آزاد می‌کند. مصرف طولانی مدت آن سرطان‌زا می‌باشد.

2- سیب زمینی‌ها چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

سیب زمینی‌ها از نظر رنگ، طعم، میزان نشاسته و شکل ظاهری از هم متفاوت هستند. تفاوت‌ها در کاربرد و خاصیت آن‌ها تأثیر می‌گذارند.

3- آیا سیب زمینی‌ها واقعاً قدرت پاک کردن تیرگی‌ها‌ی پوست و لکه‌های اشیاء را دارند؟

در جواب باید بگوییم که بله، فقط کافی است کاربرد‌های ذکر شده در این مقاله را امتحان کنید. سیب زمینی دارای نشاسته و آب زیادی می‌باشد که این مواد خاصیت پاک کنندگی در آن ایجاد می‌کنند.

سخن پایانی

سیب زمینی گیاهی با برگ‌های بریده می‌باشد که بصورت غده در زیر زمین رشد می‌کند. این محصول تنوع مصرف بالایی دارد و بصورت چیپس، سرخ شده و آب پز بیشتر استفاده می‌شود. سیب زمینی بجز مصرف غذایی برای پاک کردن لکه‌های عینک و کفش بکار می‌رود. این محصول دارای مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های بالایی می‌باشد. استفاده‌ی آن سبب تقویت مغز، دستگاه گوارش و استخوان‌ها‌ی انسان می‌شود. سیب زمینی‌ها در انواع رنگ‌های متنوع قهوه‌ای، قرمز و زرد بیشتر تولید می‌شوند. هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند.

بازرگانی آرتا عرضه کننده انواع سیب زمینی های باکیفیت به بازار های داخلی و خارجی می باشد. جهت اطلاع بیشتر و مشاوره میتوانید از طریق راه ارتباطی زیر با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

شماره موبایل: ۰۹۱۴۷۰۷۱۷۲۰

پست الکترونیکی: Info@artapotato.com

آدرس وب سایت: artapotato.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *